En la "Instrucción secreta" que el fiscal del Consejo de Castilla, don José Rodrigo Villalpando, trasmeté als corregidors del Principat de Catalunya el 29 de gener de 1716, es deia:

"...pero como a cada Nación parece que señaló la Naturaleza su idioma particular, tiene en esto mucho que vencer el arte y se necesita de algún tiempo para lograrlo, y más cuando el genio de la Nación com el de los Catalanes es tenaz, altivo y amante de las cosas de su País, y por esto parece conveniente dar sobre esto instrucciones y providencias muy templadas y disimuladas, de manera que se consiga el efecto sin que se note el cuidado..."

Han passat 300 anys des del Decret de Nova Planta i les seves 'Instrucciones secretas', però la voluntat dels governs centralistes de l'Estat Espanyol segueix sent la mateixa. La diferència és que encara volen que se consiga el efecto, però ha arribat un punt que tant se'ls fot que se note el cuidado.

dilluns, 5 de març del 2012

El govern espanyol prepara una "homogeneïtzació" dels sistemes educatius autonòmics

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, anuncia una Carta de Drets Bàsics encaminada a "reforçar" la cooperació i coordinació entre comunitats

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha indicat avui al Senat que el seu departament redactarà una Carta de Drets Bàsics que asseguri que tots els estudiants espanyols accedeixin a un sistema educatiu de qualitat, independentment de la comunitat autònoma on es trobin.

En la comissió corresponent, Wert ha repassat les dades sobre despesa per alumne de l'ensenyament públic, abandonament prematur, fracàs i excel·lència de l'alumnat per concloure que són més les diferències entre comunitats de les que caldria esperar, i això podria arribar a representar "una seriosa fallida del principi d'igualtat d'oportunitats".

Wert ha indicat que es "reforçaran" els mecanismes de cooperació i coordinació, que són clau per garantir la mínima "homogeneïtat" requerida en un sistema educatiu descentralitzat com l'espanyol.

Ha reiterat la idea de "transformar" el quart curs d'ESO en un d'orientació i motivació que "guiï" als alumnes cap al Batxillerat o la FP

L'educació seguirà sent obligatòria i gratuïta fins als 16 anys, així que els alumnes "no podran" obtenir el títol si no fan aquest curs, que, juntament amb assignatures comunes, tindrà altres pròpies de Batxillerat o FP.

Sobre les beques, ha tornat a referir-se a una "revisió" en relació amb els requisits acadèmics perquè és "indispensable" per comprovar que es concedeixen als que han demostrat capacitat i voluntat de seguir estudiant.

També per garantir que l'aprofitament que l'alumne fa de la beca és equiparable a l'esforç de la societat al finançar-la.

Quant als ensenyaments bilingües, s'ha proposat que hi hagi un pla aprovat a finals d'any que s'implanti en el curs 2013-2014.

Arribat al capítol d'universitats, ha destacat la "racionalització" de l'oferta acadèmica com a primera tasca del futur Consell d'Experts Independents d'Alt Nivell.

Ha citat un estudi de la Conferència de Rectors que alerta que hi ha més d'un 13 per cent d'excedents d'oferta acadèmica, que arriba al 30 per cent en el cas de les Humanitats.

Per això, ha defensat l'especialització de les universitats en els camps on destaquin i abandonar la idea que totes hagin de oferir tots els ensenyaments.

ARA