En la "Instrucción secreta" que el fiscal del Consejo de Castilla, don José Rodrigo Villalpando, trasmeté als corregidors del Principat de Catalunya el 29 de gener de 1716, es deia:

"...pero como a cada Nación parece que señaló la Naturaleza su idioma particular, tiene en esto mucho que vencer el arte y se necesita de algún tiempo para lograrlo, y más cuando el genio de la Nación com el de los Catalanes es tenaz, altivo y amante de las cosas de su País, y por esto parece conveniente dar sobre esto instrucciones y providencias muy templadas y disimuladas, de manera que se consiga el efecto sin que se note el cuidado..."

Han passat 300 anys des del Decret de Nova Planta i les seves 'Instrucciones secretas', però la voluntat dels governs centralistes de l'Estat Espanyol segueix sent la mateixa. La diferència és que encara volen que se consiga el efecto, però ha arribat un punt que tant se'ls fot que se note el cuidado.

dijous, 22 de març del 2012

La fallida de les autopistes de Madrid reactiva el greuge dels peatges

Un 48% dels ingressos de totes les autopistes es concentra a Catalunya i el País Valencià

Catalunya i el País Valencià concentren la meitat dels ingressos (un 48%) de les autopistes de l'Estat. Així ho detalla l'estudi El trànsit a les autopistes de peatge 2010, editat pel ministeri de Foment. La recaptació d'aquell exercici a l'Estat va ser de 1.418 milions d'euros. Gairebé la meitat, 681 milions corresponen als peatges que cada dia paguen milers de catalans i valencians. Si les companyies que gestionen les autopistes radials de Madrid fan fallida, tots els contribuents hauran de fer-se càrrec dels 3.500 milions d'euros que quedaran a l'aire. Per això, el govern espanyol estudia allargar les concessions. I l'arc mediterrani –Catalunya, País Valencià i, en menor mesura, l'Aragó– té tots els números per pagar els plats trencats del dèficit de les autopistes de Madrid, en situació de fallida.

ARA