En la "Instrucción secreta" que el fiscal del Consejo de Castilla, don José Rodrigo Villalpando, trasmeté als corregidors del Principat de Catalunya el 29 de gener de 1716, es deia:

"...pero como a cada Nación parece que señaló la Naturaleza su idioma particular, tiene en esto mucho que vencer el arte y se necesita de algún tiempo para lograrlo, y más cuando el genio de la Nación com el de los Catalanes es tenaz, altivo y amante de las cosas de su País, y por esto parece conveniente dar sobre esto instrucciones y providencias muy templadas y disimuladas, de manera que se consiga el efecto sin que se note el cuidado..."

Han passat 300 anys des del Decret de Nova Planta i les seves 'Instrucciones secretas', però la voluntat dels governs centralistes de l'Estat Espanyol segueix sent la mateixa. La diferència és que encara volen que se consiga el efecto, però ha arribat un punt que tant se'ls fot que se note el cuidado.

dimecres, 11 d’abril del 2012

La marca Espanya fa perdre clients a les exportacions catalanes

El govern espanyol posa ímpetu i diners a vendre al món una imatge d'Espanya que no es creu ningú

L'Institut Elcano s'encarrega de vendre la marca 'Espanya' amb un finançament mixt de 4 milions d'€, uns esforços que, fins ara, només han servit per deteriorar la situació. El govern de Mariano Rajoy intenta maquillar la imatge internacional d'Espanya. Els disbarats econòmics i polítics que han protagonitzat ministres i presidents fereixen la credibilitat d'un Estat que no paga el que deu als seus governs autonòmics, que no sap com frenar l'atur, que condemna jutges per investigar franquistes i no quan persegueixen opcions democràtiques, que té una Casa Reial que acumula ridículs... La llista de despropòsits és llarga, i per això, malgrat els esforços del PP per millorar la imatge internacional d'Espanya, la realitat tossuda ensorra cada dia la seva credibilitat. I Catalunya, se'n veu perjudicada.

El govern espanyol va anunciar fa unes setmanes que tenia la intenció de vendre la marca 'Espanya' a l'exterior per millorar-ne la seva credibilitat, molt malmesa per les polítiques de l'executiu socialista. Sembla, però, que amb el canvi de color a Moncloa la situació no ha millorat. Tot el contrari: mercats, premsa i ciutadans d'arreu del món veuen dia a dia com la seva confiança en Espanya passa al no-res.

Diversos fets ho avalen: el rei ha vist com s'emparellava la seva imatge amb la de Franco per la publicació dels informes presentats per l'embaixador alemany, Lothar Lahn, en el què relatava la comprensió i simpatia del monarca cap als colpistes del 23-F dies després dels fets. També diaris de prestigi com The New York Times o el Financial Times han dedicat pàgines a parlar sobre el cas Garzón i el desprestigi judicial que se n'ha generat. En aquesta llarga enumeració també hi trobem declaracions i decisions polítiques qüestionables, com l'afirmació del ministre de Cultura i Esports, José Ignacio Wert, en defensa dels toros com a bé cultural, la queixa diplomàtica del govern pels guinyols sobre el dopatge espanyol, o l'aturada en la inversió en energies verdes.

Malgrat que alguns consideren que és una causa perduda, Rajoy i el seu equip ha decidit destinar 1 milió d'€ al Real Institut Elcano perquè intenti fer una neteja d'imatge que, de moment, no ve acompanyada de fets. L'entitat disposarà, a més, de 3 milions d'€ de finançament privat per aconseguir-ho.

Catalunya i el seu teixit empresarial, com a part legal de l'Estat espanyol, es veu afectada per aquesta falta de credibilitat, de manera que el manteniment de la relació actual amb Espanya no només perjudica en l'àmbit del dèficit fiscal sinó també en el de la imatge dels nostres comerciants. De fet, des de la mateixa agrupació d'empreses AMEC, s'indicava fa uns dies que la mala imatge de l'Estat feia perdre clients als exportadors catalans.

DIRECTE.CAT